Business Development

Business Development

Wat is dat eigenlijk, Business Development? Business Development wordt vaak verward met sales of marketing.
De definitie die Novi Vendi gebruikt voor Business Development: Identificeert en activeert NIEUWE business gebieden – nieuwe markten, nieuwe distributiekanalen, nieuwe producten – meestal door het gebruik van partnerschappen met andere bedrijven.
De Business Developer treedt hierbij op als regisseur en biedt kennis, expertise en netwerken, verbindt mensen en bedrijven.


Degene die zich bezighouden met Business Development zijn verantwoordelijk voor het opbouwen van strategische relaties met verkopers, resellers, leveranciers en partners, met een duidelijke focus op het creƫren van duurzame waarde op lange termijn. Duurzame waarde op lange termijn komt hier altijd in de vorm van nieuwe markten, nieuwe producten en nieuwe processen. Dit uit zich in de strategische rol van CEO, CFO, CTO en Marketingafdelingen in bedrijven en gaat tevens over het ondernemerschap binnen bedrijven.

Voorbeelden van onze business development activiteiten:

    • Business planning en validatie
    • Marktonderzoek en ‘feasability’ studies (o.a. launching customer)
    • Strategische samenwerkingen realiseren, opzetten consortia en publiek-private-samenwerking (b.v. universitaire wereld en bedrijfsleven)
    • Opzetten verkoop kanalen, vinden en contracteren businesspartners en resellers
    • Investeringen organiseren
    • Opzet van nieuwe afdelingen of ondernemingen rond nieuwe producten of diensten
    • Product portfolio analyse, productmanagement advies
    • Product en propositie ontwikkeling