Sales improvement
Salesimprovement
Salesimprovement, wat is dat eigenlijk?
In de ogen van Novi Vendi betreft het alle activiteiten die er toe leiden dat er op korte en/of op de langere termijn:
• Meer omzet wordt gehaald;
• Makkelijker omzet wordt gehaald;
• Omzet met meer winst wordt gehaald;
• Meer omzet bij nieuwe klanten wordt gehaald;
• Meer omzet bij grotere klanten wordt gehaald;
• Omzet bij klanten blijft behouden;
• Grip op het salesproces wordt verhoogd.
Gezien de focus op korte en/of langere termijn, zijn de activiteiten die Novi Vendi op dit gebied ontplooit over twee groepen te verdelen.
Activiteiten met als doel meer omzet op de wat langere termijn:
- Strategie verbetering of aanscherping;
- Strategie uitwerken in visie, missie en concrete doelen;
- Analyse van de sterkte en zwakte van de huidige producten en diensten;
- Innoveren, vernieuwen en uitbreiden huidige producten en diensten;
- Verduidelijking en concretisering wie de potentiƫle nieuwe klanten zijn en hoe te benaderen;
- Uitzoeken waar laag hangend fruit bij bestaande klanten te vinden is;
- Opzetten accountplannen voor de grotere en/of belangrijke klanten;
- Opzetten suspectplannen voor de grotere en/of of belangrijker suspects of prospects (nieuwe klanten);
- Opzetten salesmeeting met wekelijks of 2 wekelijkse bespreking van de commercie en marketing doelen en wegen daarnaar toe;
- Organiseren van acquisitie en inregelen alle randvoorwaarden om daarbij succesvol te zijn;
- Opzetten salesondersteunende systemen zoals CRM of andere systemen;
- Aanscherpen en beschrijven salesprocessen, opzet van saleshandboek;
- Aanscherpen bedrijfspresentaties, brochures en social media benadering.
Activiteiten met als doel meer omzet op de kortere termijn:
- Coachen van beginnende of reeds meer gevorderde sales of non-sales bij de business development activiteiten:
- Voorbereiden en doorspreken new business acties, bezoeken en belletjes;
- Voorbereiden acquisitiegesprekken, verkoopgesprekken en onderhandelingen;
- Maken offertes en presentaties;
- Maken en uitvoeren suspect- en accountplannen;
- Coachen en adviseren van directies en MT’s bij bepalen commerciĆ«le doelen en aanpak bij commercie knelpunten en problemen;
- Interimmanagement op salesmanagement of marketing gebied.